Forbes - Rodinná firma z Luhačovic u Zlína podporuje místní farmáře

na

Ovocné přesnídávky a automaty na mléko. Rodinná firma z Luhačovic u Zlína podporuje místní farmáře

 

Tomáš Kořínek starší založil počátkem devadesátých letech společnost na prodej zemědělských strojů a od začátku do své firmy, která sídlila nejdříve v Luhačovicích a později již ve vlastním areálu na místě bývalé asfaltovny v Rudicích, vodil své tři děti. Ty postupně vyrostly ve firmě, kde od zametání a natírání obrubníků postupně prošly všemi činnostmi. Nejmladší sestra odešla na studia do Anglie a už tam zůstala, zatímco její dva starší bratři se po absolvování vysokých škol plnohodnotně zapojili do práce s otcem. Společně se dali do nových projektů, kterými mimo jiné pomáhají místním farmářům – do českých měst přinesli automaty na čerstvé mléko a už osm let vyrábí ovocné mošty a pyré pod značkou Ovocňák, do kterých zpracovávají mimo jiné i ovoce ze svých vlastních sadů.

 

„Dodávali jsme stroje zemědělským družstvům i menším zemědělcům a čím dál více jsme se s nimi bavili o tom, že mají problém s odbytem svého mléka, které má přitom mnohem vyšší kvalitu než mléko v supermarketech. Byli díky historickému vývoji hodně uzavření vůči okolí a ono zase vůbec nevnímalo je. Málokdo věděl, že je tady spousta výborných farmářů, kteří vyrábějí skvělé a kvalitní maso, mléko nebo obilí,“ popisuje jeden ze synů Tomáš Kořínek ml.

 

To bylo před jedenácti lety, kdy se v Česku ještě moc o farmářských výrobcích nemluvilo. Kořínkovi tak byli jedni z prvních, kteří tímto chtěli překonat jakousi propast a ukázat lidem cestu ke kvalitním a čerstvým potravinám, když přibližně ve dvou stech městech po celé České a Slovenské republice, instalovali společně s farmáři, automaty na čerstvé mléko přímo od krav. Farmářům tak dodávali automaty, které plnily ty nejvyšší hygienické standardy, ti prodávali lidem mléko, které ráno nadojili a Kořínkovi jim pomáhali s reklamou a marketingem.

 

Časem se prodej automatů ustálil, dnes mají ve městech a na vesnicích přibližně dvě stě kusů a moravské trio začalo přemýšlet, jak by mohlo tento druh byznysu ozvláštnit a jaký výrobek by mohli do automatů s mlékem přidat.

 

„Přišlo to tak nějak samo, když táta objevil, čerstvě lisovanou šťávu, neboli mošt. Zemědělská družstva, kterým jsme prodávali zemědělské stroje nám chtěli stroje často platit obilím, masem nebo ovocem a nám došlo, že bychom vlastně mohli jejich ovoce takto zpracovávat. Oni by za rozumnou cenu prodali ovoce, kterého měli přebytek, a my bychom zase měli reálnou možnost, jak ho rozumně prodat na trhu,“ popisuje první myšlenku na výrobu moštu, Kořínek.

 

Ve stejném areálu, kde provozují obchod se zemědělskými stroji tak vyčlenili jednu menší halu a začali moštovat ovoce. To nakonec ale neumístili do automatů a dnes své kapsičky pyré a moštů dodávají do více jak 600 farmářských obchodů typu Sklizeno, obchodů se zdravou výživou nebo do dětských center i do online obchodů jako je Rohlik.cz.

 

„To že jsme začali plnit do malých kapsiček byl velký zlom, protože jsme na začátku vyráběli tří, pěti nebo desetilitrové balení typu Bag-in-Box. Pak jsme si ale uvědomili, že to není pro zákazníka praktické, že mnohem lépe bude fungovat praktické jednoporcové balení. To byla změna, která nám pomohla odstartovat celý prodej,“ popisuje podnik, který každý měsíc zprocesuje přibližně 80 tun ovoce.

 

Přesto jim stejně jako u mléčných automatů i tady pomohlo, že firma v základu obchoduje se zemědělskými stroji a měli tak potřebné finance na marketing a reklamu. Zemědělské stroje jim tak pomohly přežít první tři roky, než se Ovocňák dostal do černých čísel..

 

„To, že jsme mohli do výrobků, obchodu a reklamy investovat více peněz se nakonec ukázalo jako paradox, protože si spousta lidí dnes myslí, že je to výrobek z velké fabriky nebo i ze zahraničí. Málokdo vlastně ví, že za ním stojí menší rodinná firma,“ směje se Tomáš Kořínek ml., který dnes Ovocňák vede a z celkového obratu firmy, která dělá asi 400 milionů, se na něm podílí deseti procenty.

 

Aby mohli garantovat kvalitu a eliminovat cenové výkyvy ovoce na trhu, vysadili na okraji CHKO Bílé Karpaty na česko-slovenském pomezí na farmě v Beckově 13 hektarů sadů, které čítají asi 13 000 stromů a o kterou se mimo jiné stará mladší z bratrů Matěj Kořínek. Plody rakytníku, jeřabiny, meruňek, hrušek, višní nebo švestek, přidávají do svých kapsiček společně s dalším ovocem nebo zeleninou a Ovocňák dnes nabízí více jak 16 druhů šťáv a 10 druhů pyré. Kromě svých sadů Kořínkovi navíc zužitkovávají ovoce od farmářů a pěstitelů v okruhu cca 100 kilometrů okolo Luhačovic. Ovoce vždy musí pocházet z integrované produkce, která výrazně eliminuje používání postřiků a pesticidů.

 

„V Česku máme výborné farmáře a sadaře, kteří ví, co dělají, ale málokdo z nich už umí svou produkci dobře zobchodovat. Proto mám velkou radost, že děláme něco pro naši krajinu a pěstitele, že umíme dostat české kvalitní ovoce a zeleninu na stůl českého konzumenta, a že ta práce doslova zase nese ovoce.“

zdroj : https://forbes.cz/presnidavky-a-mlekomaty-rodinna-firma-z-luhacovic-u-zlina-podporuje-mistni-farmare/

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení